zondag 18 januari 2015

Recept 12 en 17

Voor diegene die niet bekend zijn met het boek "Zo geknipt 2" zal deze titel vast raar in de oren klinken. In dit boek noemen ze projectjes dus recepten. Vandaar de titel en dus nee ik heb niet zitten koken voor mijn naaiblog!

Recept 12: zijzaak
Recept 12 is een schoudertas waar één en ander in past en sluit met een verzonken rits.
Het maken zelf was niet echt moeilijk want alles staat heel goed uitgelegd in het boek. Dus gewoon stapjes volgen was het opzet!
Het moeilijkste aan de tas was toch wel de verzonken rits, hier moet je heel goed opletten hoe je de stofjes op elkaar legt (rechts/averechts/binnen en buitenstof) die je aan de rits stikt. Ik heb mijn torn mesje hier toch ook effe nodig gehad.
Om de bodem te verstevigen maakte mijn ventje een dun houten plaatje op maat ipv een placemat, toch net iets steviger zo.
Ik vind hem op zich heel erg mooi maar zou volgende keer het schouder lint toch wel langer maken zodat je hem ook schuin over de schouder kan dragen.


Je ziet hij heeft ineens ook al een bestemming gekregen ;-)

Stof: tafellaken van Zeeman
Patroon: Recept 12 uit Zo geknipt 2

Recept 17: Tipsy tasje
Dit tasje maakte ik op verzoek van mijn ventje, die een tasje nodig had om enkele spullen van zijn computer in op te bergen.
Dit tasje staat in 2 formaten beschreven in het boek, als make-up tasje en als toilettasje.
Ik maakte het grootste want er moest toch best wel wat in passen (muis, kabels, lader, externe schijf,..).
Ik had al wel eerder rits tasjes gemaakt maar nog nooit met zo een schuine rits. Tja het heeft wel iets maar ik ben er niet zo zot van.
Wel nieuw bij dit projectje was het zelfgemaakt paspel. Hiervoor kocht ik nylon touw van 3 mm bij de Hubo en gebruikte ik gewoon recht op draad stof van de bolletjes stof. Normaal moet je eigenlijke schuine draad knippen zoals bij bias maar recht lukte ook prima voor dit korte stukje. Heel eenvoudig te maken je hebt daar enkel een rits voetje voor nodig en past toch altijd net iets beter bij uw werkje dan gekochte paspel.
De binnenkant van het tasje heeft een voering maar de naden moeten eigenlijk ook nog eens met bias lint afgewerkt worden, pff dat was er me eigenlijk te veel aan dus heb ik dit ook achterwegen gelaten en is het toch wel net iets minder mooi afgewerkt vanbinnen.
Ventje tevreden en weer een projectje afgewerkt.
Stof: katoentje van stoffenverkoop te Kapellen
Patroon: Recept 17 uit Zo geknipt 2


Maakte jullie al iets uit dit boek?
 X An

Geen opmerkingen:

Een reactie posten